wtorek, 11 kwietnia 2017

Wygoda użytkowania, znaczenie pierwszorzędowe.

Nastąpił niewielki commit, ale znaczący. Wreszcie połączyłem przyciski powiększające i zmniejszające rozmiar markerów, z samymi markerami naniesionymi na Tkinter "canvas". Tym oto sposobem, wszystkie podstawowe funkcjonalności markerów zostały dodane.

Do finiszu, pozostało jeszcze daleko. W najbliższym czasie zamierzam dodać możliwość pomniejszania oraz powiększania wczytanego obrazu. Nie wiem, czy w związku z tym nie będzie konieczne dodanie możliwości automatycznego skalowania wielkości markerów. Bądź umożliwienie włączenia takiej funkcji, poprzez zaznaczenie odpowiedniego "checkbox'a" w panelu opcji.

Pod względem funkcjonalności i wygody użytkowania, przeciętny program od programu dobrego oddzielają właśnie takie drobne rzeczy. Może wydawać się to niuansem, nie wartym uwagi na tym etapie rozwoju programu, gdyż zawsze można wprowadzić zmiany, ale wraz z powiększaniem programu, coraz trudniej czegoś takiego dokonać. Kilkakrotnie spotykałem dobre oprogramowanie, które odpychało przeciętnie wykonanym interfejsem użytkownika. Chyba najlepszym tego przykładem był Blender w wersji do 2.49c (chodzi mi o tą wersję posiadającą stary wygląd). Sam program był bardzo dobry i po zapoznaniu się z niezbędnymi skrótami klawiaturowymi korzystało się z niego bardzo przyjemnie, ale ze względu na przestarzałe GUI, początki pracy z tym programem były dla mnie trudne. W przypadku Blendera na pewnym etapie rozrostu tego programu, postanowiono przepisać cały kod aplikacji i zapadła decyzja, że będzie to również związane z powstaniem nowego GUI.

Zagadnienia związane z neuroergonomią mogą pomóc w zaprojektowaniu wygodnego interfejsu. Jednak mimo tego, że pewne rozwiązania wyglądają doskonale w teorii, nie oznacza, że równie dobrze sprawdzą się w praktyce. Trzeba też brać pod uwagę, że ciężko przewidzieć jak dane rozwiązania sprawdzą się w przypadku, kiedy wraz z rozwojem programu, na danej zakładce przybędzie elementów dodających kolejne funkcjonalności.

Bio Counter w założeniu ma być prostym programem i chciałbym, aby korzystanie z niego było wygodne i przyjemne. Samo umieszczenie opcji pozwalającej na zmianę wielkości markera na odrębnej zakładce, było związane z przypisaniem odpowiednich funkcji, do odpowiednich kategorii GUI. Było to również podyktowane ograniczeniem minimalnej rozdzielczości do 800x600, którą to w późniejszym czasie ograniczyłem do 1024x768, ponieważ stwierdziłem, że ekrany posiadające rozdzielczość 800x600 nie są już stosowane. Dobrym rozwiązaniem wydaje się dodanie do opcji zmiany wielkości markera, jakiegoś łatwego do zapamiętania skrótu klawiaturowego np. alt + rolka myszy. Aczkolwiek z rolką myszy jest już związanych kilka funkcji i chciałbym uniknąć sytuacji, w której staną się one mylące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz